Jumaat, 24 Ogos 2007

FIKIRKAN SEJENAK

Dalam kelam malam,

Aku berlari keseorangan,

Menuju sebuah pondok usang,

Dengan penuh ketakutan.


Pondok usang kini aku diami,

Pelbagai perubahan telah aku lakukan,

Demi merubah keadaan,

Yang gelap cuba aku terangkan.


Dalam tika aku cuba merubah,

Kenapa ada yang iri hati,

Ingin merobohkan pondok usang,

Dengan pelbagai cara mereka lakukan.


Aku tidak peduli,

Biarpun orang iri hati,

Biar pun ada khianat dan dengki,

Pondok usang akan ku ubah,

Jadikannya ianya sebuah yang mewah.


Kata-kata di atas aku merujuk kepada keadaan semasa sekarang.. kenapa ada yang cuba mengkhianati atau cuba iri hati dengan pelbagai cara mereka lakukan untuk menjatuhkan seseorang.. kenapa tidak ada yang ingin membantu atau jika ada pun segelintir sahaja..jika dulu bangsa kita dijajah dan terdapat sejarah hitam, bukan mudah untuk kita dapatkan kembali Negara ini dengan penuh kekejaman dan ketakutan.. kenapa hari ini kita tidak sama2 berganding bahu untuk melakukan perubahan kepada masyakat, bangsa dan agama.. fikirkan sejenak.. apa kita tergolong dalam orang yang cuba meroboh pondok usang.. atau orang yang cuba merubah pondok hitam


Tiada ulasan: