Khamis, 26 Julai 2007

HEBATNYA CIPTAAN ALLAH

Jika kita renungkan sejenak apa yang ada disekeliling kita.. kita dapati begitu cantik ciptaan ALLAH s.w.t. Usah kita fikir terlalu jauh.. Fikirkan saja akan kejadian Pokok.. Begitu sempurna ALLAH jadikannya.. Dari biji benih.. ia mula membesar.. Tumbuh lah akar dan pucuknya..

Apa yang hebat akarnya.. Apa yang hebat Pucuknya.. Lihatlah bagaimana ia saling membantu dalam pertumbuhannya.. Akar menyerap air.. Pucuk Menyerap Oksigen.. maka dengan ini proses pembesaran berlaku dengan baik sekali.. ALLAH Juga maha mengetahui.. Kita lihat pada Pokok yang Renek.. Dijadikan Akar tunjang untuk menampung kekuatannya.. Adakah ALLAH itu tidak adil kerana jadikan rumput dengan akar yang berserabut??? Tidak.. akar yang berserabut itu sesuai untuk rumput.. ianya sudah memadai bagi rumput untuk berakar serabut yang tidak sekuat akar tunjang.. kerana saiz yang kecil.. tak adil kalau ALLAH jadikan akar serabut pada pokok yang besar..

Sekarang kita berbalik kepada daun.. Apa pentingnya daun pada pokok.. Kita pelajari tentang fotosentisis.. kita pelajari tentang hayat.. kita lihat bagaimana daun melakukan fotosentis dengan menggunakan cahaya matahari.. bila daun sudah tua ALLAH gantikan dengan daun baru.. supaya pokok ini sentiasa dapat menjalani kehidupan dengan sempurna…

Jika ini baru kita kaji tentang pokok kita sudah Nampak bertapa agungnya ciptaan tuhan.. Apatah lagi jika kita selalu memerhati dan memikirkan tentang keagungan ALLAH.. tentu kita akan merasai akan Keagungan ALLAH..

berfikir la sejenak……………..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mmg setuju ngan post nieh
sumenye ade hikmah yg tak nampak lg kan..
kalo nampak br tau camne..
samelah cam ape yg berlaku kat diri kite kan..

amridin berkata...

begitu la hendaknya.. setiap hikmah kelau tak difikirkan tak kan nampak.. tapi jika kita fikirkan.. memang besar hikmah disebalik apa yang berlaku..